Sæson 2019-2020

BRAGE byder på koncerter med internationale solister og ensembler samt unge, prisbelønnede talenter.

 

Billetter til Brages koncerter sælges på Værket, Sven Dalsgaards Plads 1, 8900 Randers C, tlf. 89 13 51 10 alle dage kl. 11-18 fra lørdag den 27. april.

Online køb: Værket

 

Se PRISER - og bemærk, at alle fem koncerter samlet kun koster 550 kr.

Følg os på Facebook

 

Vind CD


Tilmeld nyhedsbrev

Generalforsamlinger

 

Formandens beretning 2019-2020 til godkendelse på kommende generalforsamling

 

 

BRAGE´s 167. sæson blev indledt søndag den 15 september. med en Clara Schumann 200 års fødselsdagskoncert. Hun er født den 13. september, men den dato var desværre ikke mulig.

Det var The Danish Clarinet Trio, der spillede. Ensemblet består af, Tomaso Lonquich, clarinet, Jonathan Slaatto, cello og Martin Quist Hansen, klaver. De er alle medlemmer af ensemblet ”Midt Vest”.

På programmet var musik af Clara Schumann og komponister fra hendes nærmeste vennekreds.

Niels W. Gade´s dejlige fantasistykker op. 43 for klarinet og klaver indledte. Derefter en trio i g-mol opus 17 af Clara Schumann. Oprindelig skrevet for violin, cello og klaver; men her spillet for klarinet, cello og klaver. Det var spændende at høre Clara som komponist. En dejlig trio.

Efter pausen fik vi Robert Schumann´s Adagio og Allegro opus 70 for cello og klaver og til sidst Brahms trio i a-mol for klarinet, cello og klaver.

En rigtig god koncert. Et dejligt program og flot, inspirerende og engageret spillet af de 3 musikere.

 

”Komponister som Rune holder af” hed næste koncert. Vi havde inviteret den nu 16 årige Rune Leicht Lund fra Randers til at spille en solo-klaveraften onsdag den 28 oktober.

Det blev, som ventet, en flot aften.

Rune startede med sit idol, Beethoven. Hans sonate i C-dur opus 53 ”Waldstein”. Derefter Brahms Scherzo opus 4. Efter pausen værker af Chopin: Mazurka opus 17 numrene 1, 2, 3 og 4.

Etyde opus 10 nr 3 og Ballade opus 23 nr 1. Derefter Rachmaninov Etyde tableaux op 33 nr 5 og opus 39 nr 3.Til sidst fik vi Debussy´s  L´ísle joyeuse. Et kæmpe program, men spillet med stort overskud.

Rune spiller fantastisk godt. Klart, tydeligt, nyanceret, artikuleret, flot klang, stor stilsans o.s.v. Aldrig forceret eller presset. Det bliver spændende at følge ham i fremtiden.

Vi fik to ekstra numre. Chopin Etyde opus 10 nr 4 og Bach Präludium i Cis mol BWV 849 fra ”Wohltemperierte Klavier”.

I stedet for den (næsten) obligatoriske Randers Bryghus øl, fik Rune en stor æske chokolade. Chokolade holder han også meget af, siger hans mor, Mette Leicht Lund. Vi gav ham også

BRAGE´s 150 års Jubilæums bog. Den var han meget interesseret i, for der kan man se, hvad der er blevet spillet til alle BRAGE´s koncerter gennem tiderne. Måske, han får nogle gode ideer.

 

Næste koncert kunne have heddet ”40 år på scenen”. Nu kom den i stedet til at hedde

”Stig Fogh Andersen og Drachmann”.

Stig Fogh Andersen har gennem mange år været en sanger i international klasse, og søndag 17. november gæstede han og pianisten Kristine Thorup, Randers.

I Danmark´s radio program ”Stines Søndag” på P2, fortalte Stig Fogh Andersen, hvordan han glædede sig til at komme til BRAGE i Randers og synge. Han havde 2 måneder tidligere gennemgået en nyretransplantation, så det var første koncert efter operationen. Egentlig havde han meldt afbud allerede i juli måned, men jeg aftalte med ham, at vi lige skulle se tiden an. Stig Fogh Andersen er, efter min opfattelse, så stor en kunstner, at det ville være meget vanskeligt for os at finde en erstatning. Jeg tænkte også, det ville være dejligt for ham ”at have noget at arbejde hen imod” efter operationen.  Det viste sig at være en god disposition. Da jeg ringede til ham 14 dage før koncerten, ville han lige ”synge programmet igennem” inden han sagde endelig ja; men næste dag ringede han heldigvis og meldelte, at han var ”frisk og klar”. Han var lidt urolig for, at den medicin man får ved sådan en transplantation (cortison), skulle ændre på stemmen (mørkere), men ingen problemer.

Og det blev en rigtig dejlig koncert. Det var skønt at se, hvordan han i løbet af koncerten, foldede sig mere og mere ud.

 

 

I vores koncertfolder havde vi i overskriften kaldt koncerten med DR VokalEnsemblet for,

”DR Elitekor synger om kærlighed”. At skrive Elitekoret var en fejl, som blev påtalt af DR.

DR VokalEnsemble hedder det. Ellers var det med kærlighed rigtig nok. Endda ”Himmelsk Kærlighed”. Dirigenten var korets norske chefdirigent Grete Pedersen. (Hun har i øvrigt spillet 9 kampe på det norske kvindefodbold landshold 1980-1981. Dem dirigerede hun, så vidt jeg ved, ikke).

DR´s organisator Peter Tönshof havde i efteråret 2019 været på besøg på Værket for at inspicere forholdene. De blev godkendt ++.  Alt var til UG. Koret kunne bare komme og synge. De behøvede ikke noget som helst. 2 dage inden koncerten ville de dog gerne have et nodestativ til dirigenten.  Dagen inden koncerten ville de gerne have nogle lave podier til sangerne. Værket´s Joe og jeg stillede lave podier op, og jeg sendte for god ordens skyld lige et mms billede til godkendelse. Det var fint. På koncertdagen (om formiddagen) ville de gerne have nodestativer til alle sangerne og podier i forskellige højder. Det gav nye udfordringer for os, for ved et højere podie, skal der være et rækværk på, så man ikke falder ned. Jeg sendte på ny, denne gang en lille video, af opstillingen til DR. Det var ”så fint, så fint”, sagde de. Og da koret kom senere på dagen, skulle det hele laves om igen. Stakkels Joe. Jeg var ikke istand til at hjælpe, da jeg selv skulle spille koncert andetsteds med RKO; men alle sagde, det havde været en dejlig koncert og alt var gået godt. Og Joe fik en ekstra øl som tak for hjælp og udvist tålmodighed. Jens Hoyer fortæller her om koncerten:

 

Eftermiddagen startede med en orientering til publikum (ved Jens) om ændring af den næste koncert. (Flytningen af koncerten ”Urolige Tider” til næste sæson, og erstatningen med franske Quatuor Elmire). Dernæst kom sangerne og dirigenten på scenen i en buet opstilling med to rækker og podier til de bagerste. Undtagelsesvis stod der ikke, hvad der blev sunget i programmet, da forskellige korister undervejs fortalte om de enkelte sange, ligesom også den norske dirigent begrundede sit valg af indslag fra hjemlandet. De udgjorde en kontrast til det øvrige repertoire, som virkede mere alvorligt, men meget smukt og fremragende udført. Det var tydeligt, at det faldt i publikums smag, der blev lyttet intenst. Det er ikke hverdagskost med satser, hvor hver sanger har sin egen stemme, vel og mærke i hele koret. Yderligere var der opstillet 4 højtalere i hver side af salen. De blev brugt ganske lidt til at skabe baggrundslyd undervejs, men ikke til forstærkning af sangen.

Undervejs bevægede sangerne sig syngende ned i salen og stillede sig i siderne. Det gav en særlig flot effekt med en fin bund til en smuk sopransolo. Der var stort bifald fra et publikum, der værdsatte at have oplevet sangere, der trods det professionelle udgangspunkt også viste den ægte sangglæde, man kender fra glade amatører.

 

 

Koncerten ”Urolige tider” måtte vi flytte pga ”lykkelige omstændigheder”. Først blev Heidrun Petersen (vl.1) gravid (med Sigurd Barret), og derefter  deres cellist, Lea Emilie Brøndal Pedersen. Vi fik beskeden lige efter at vores sæson program var blevet trykt, men jeg valgte at vente med at sige noget til publikum, for ikke at skabe uro.

Den 15 – 19 oktober 2019 havde der været Carl Nielsen International Chambermusic Competition for strygekvartet og blæserkvintet. Jeg kontaktede 1. pris vinderne, den Østrigske kvartet ”Simply Quartet”. De ville gerne komme trods den korte varsel; men deres honorar var ca. 40.000 kr., så det sagde vi pænt nej tak til. Da nr. 2 i konkurrencen kom fra U.S.A., valgte jeg at spørge nr. 3, Franske Quatuor Elmire. De ville meget gerne komme, og det til en rimelig pris. Programmet blev ændret til Schubert kvartetsats, Mozart ”Jagt Quartet” og Beethoven opus 132 i a-mol.

For at få flere ind til koncerten, prøvede vi flere nye tiltag. Vi fik Quatour Elmire til at indspille en lille video til BRAGE´s facebook på ca. 30 sec., en såkaldt appetitvækker. Jeg bad Værket, om at lave en lille udlodning af 2 billetter for at skabe større opmærksomhed. Og Jutta boostede vores annonce på facebook. Det er lidt svært at sige, hvor meget det hjalp, men vi gør, hvad vi kan, for at få nyt publikum.

Kvartetten ankom på koncertdagen fra Paris til Billund og rejste dagen efter hjem fra Aalborg. Lissi og Jens var chauffører. Efter koncerten holdt vi et lille ”Nachtspiel” hos Lissi med mad bragt fra Tronborg.

Det blev en fin koncert, specielt Beethoven opus 132 var god.

 

Så begyndte Covid 19 at spøge. Vi havde engageret Polish Piano Trio til at spille den 15. marts. Robert Kwiatkowski, violin, Blazej Golinski, cello og Domenika Glapiak, klaver.

Koncerten skulle markere Beethovens 250 års fødselsdag. Programmet var sonate opus 23 for violin og klaver, og sonate opus 5 for cello og klaver af Beethoven. Efter pausen trio opus 8 i H-dur af Brahms.

Et dejligt program med en rigtig dygtig og velspillende klavertrio. Vi fik trykt og hængt plakater op,   og alt var ”timed og tilrettelagt”; men – 3 dage før koncerten skulle finde sted, måtte vi se i øjnene, at det ikke var muligt at gennemføre den. Der var begyndt at komme en masse Corona restriktioner, dels m.h.t. antal af publikum til koncerter og dels med hensyn til ind og udrejse lande imellem. Trioen havde planlagt at køre i egen bil fra Warszawa, ind i Tyskland og op gennem Jylland. Vi skønnede, at hvis det skulle lykkes dem at komme op til og ind i Danmark, ville det sandsynligvis ikke lykkes dem at komme hjem igen.

Værket var, som sædvanlig, meget hjælpsomme med aflysningen, og alt forløb i skønneste orden.

Ingen sure miner af nogen art; men unægtelig en noget kedelig afslutningen af en dejlig sæson.

 

Jeg har lavet en aftale med trioen om, at de, når det passer ind i vores og i deres planer, kan komme og gæste BRAGE. Pianisten var i øvrigt også i ”lykkelige omstændigheder”, så det gjorde ikke noget, hvis der gik et par år, sagde hun.

 

Og så kunne vi desværre konstatere, at Randers Amts Avis ikke anmeldte en eneste af vore 6 koncerter. Hverken koncerten med Rune, som jeg jo synes er oplagt at bakke op om, eller koncerten med DR VokalEnsemblet, som er en specialitet, specielt i en korby som Randers.

 

 

 

 

Referat 2019

 

Referat 2018


Referat 2017


Referat 2016

 

 


Gå tilbage Tilbage